October 27, 2009

ဟာဂ်ိမဲ့မာရွိတက္

“ဟာဂ်ိမဲ့မာရွိတက္ ” ဆိုတဲ့ ဂ်ပန္စကားဟာ  ပထမဦးဆံုးအႀကိမ္ေတြ႔တဲ့အခ်ိန္မွာ တစ္ဘက္လူကို ႏွဳတ္ဆက္တဲ့စကားပါ။ အခုကစျပီး ကၽြန္ေတာ္ကၽြန္မတို႔ရဲ႕မိတ္ေဆြျဖစ္မွဳကိုစတင္ပါတယ္ဆိုတာကို ေျပာတာလို႕ သိရပါတယ္။စီးပါြးေရးေလာကမွာေတာ့ ဒီစကားနဲ႕အတူ၊ မိမိကိုယ္ကုိမိတ္ဆက္ျပီး နံမည္ကဒ္ကိုလည္း အခ်င္းခ်င္းဖလွယ္ႀကပါတယ္။

ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ နံမည္ကဒ္ ပံုစံနဲ႕ နံမည္ကဒ္ ဖလွယ္ပံုကို ဘယ္လိုမ်ားလည္းဆိုတာ သိျပီးသူေတြရွိသလို မသိေသးတဲ့လူေတြလည္း ရွိႀကမယ္လို႕ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္မအေနနဲ႕ကေတာ့ တျခားႏိုင္ငံေတြက နံမည္ကဒ္ ပံုစံေတြနဲ႕ သူ႕ကို ဖလွယ္တဲ႕အခါမွာ သတိထားရမယ့္အခ်က္ေတြဘယ္လို ဆိုတာ ကိုေတာ့ မသိပါဘူး။ ။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးမိတ္ဆက္ျပီး နံမည္ကဒ္ ဖလွယ္တဲ႕ အခါေတြမွာ သတိထားစရာေတြက ႏိုင္ငံအလိုက္ လူမ်ိဳးအလိုက္  ဓေလ႕ထံုးစံေတြနဲ႕ ကြာျခားတာေတြရွိလိမ္႕မယ္လို႕လည္းထင္ပါတယ္။ ကၽြန္မသေဘာေပါက္သိနားလည္ရတဲ့ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးတို႕ရဲ႕ နံမည္ကဒ္ ပံုစံနဲ႕သူ႕ကိုဖလွယ္ပံု မ်ားကို အနည္း ငယ္ မိတ္ဆက္တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႕ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးတို႕ရဲ႕ နံမည္ကဒ္ အရြယ္အစားက ပံုမွန္နံမည္ကဒ္ အရြယ္အစားထက္ အနည္းငယ္ႀကီးပါတယ္။ တျခားႏိုင္ငံျခားသားေတြရဲ႕ နံမည္ကဒ္ ေတြကိုရတဲ့အခါမွာ ကၽြန္မသတိထားမိတာပါ။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ပံုႏွိပ္ထားတဲ့ အစီအစဥ္ကို လည္း တမိ်ဳးထူးျခားေနတာေတြ႕ရပါမယ္။ကုမၸဏီအမည္၊ လိပ္စာ၊ ဌာန၊ ရာထူး၊ အစဥ္လုိက္လာျပီး မွ လူနံမည္ကို ေနာက္ဆံုးမွာ ေဖၚျပထားပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ လိပ္စာကို သတ္သတ္ ေအာက္ဘက္မွာ အကြက္တစ္ခုပံုစံနဲ႕ပံုႏွိပ္ထားပါတယ္။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္မိတ္ဆက္စကားေျပာရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အီးေမးလ္ ေအာက္ဆံုးမွာ လိပ္စာနဲ႕နံမည္ကုိ ေဖၚျပတဲ့အခါမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တယ္လီဖုန္းစကားေျပာရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္။ ကိုယ့္ကုမၸဏီ အမည္ကို အရင္ဆံုးေဖၚျပေလ႔ရွိပါတယ္။သေဘာကေတာ့ မိမိရဲ႕ ကိုယ္စားျပဳရာေနရာကို ဦးစားေပးတယ္ဆိုတာပါ။

ဂ်ပန္လူမိ်ဳးေတြရဲ႕ (တစ္ဘက္လူနဲ႕ အခ်င္းခ်င္း) နံမည္ကဒ္ ဖလွယ္တဲ့အခါေတြမွာ သတိျပဳရတာေတြကေတာ႔၊
၁။ နံမည္ကဒ္ကို အိတ္ထဲကေန ႀကဳိထုတ္ျပီးလက္ထဲမွာ ကိုင္မထားရပါဘူး၊ လက္ပူနဲ႕ ကဒ္ျပားက ေႏြးေႏြးႀကီးျဖစ္မေနရပါဘူး။

၂။ တစ္ဘက္လူကလည္း တစ္ျပိဳင္တည္း သူ႕ရဲ႕နံမည္ကဒ္ကို ထုတ္ျပီး ဖလွယ္တဲ႕အခ်ိန္မွာ မိမိဘက္က အနည္းငယ္ေနာက္က်တဲ့ အခ်ိန္ေလးအတြင္းမွာ တစ္ဘက္လူရဲ႕ ကဒ္ကို ကိုင္ထားတဲ႕လက္ကို သတိထားျပီး သူ႕ရဲ႕ ေအာက္ဘက္က်က်ကေန ကိုယ္႕ရဲ႕ ကဒ္ကို ကို္င္ထားျပီး ဖလွယ္ရပါတယ္။ တစ္ျပိဳင္တည္းေပးမိတယ္ဆိုရင္ေတာ႕မိမိရဲ႕ကဒ္ကို ဘယ္ဘက္က ၊ တစ္ဘက္လူရဲ႕ကဒ္ကို ညာဘက္ကေန အလဲအလွယ္လုပ္ရပါတယ္။
၃။ တစ္ဘက္လူရဲ႕ နံမည္ကဒ္ကို လက္ခံယူတဲ႕အခါမွာ နံမည္ကဒ္ေပၚက လူနံမည္ေတြ စာလံုးေတြကို လက္ေခ်ာင္းေတြနဲ႕ မဖိမအုပ္သြားေစဘို႕ ကဒ္ရဲ႕ေဒါင့္ ေတြကေန ကဒ္ကို ကိုင္ယူရပါတယ္။တစ္ဘက္လူ ဖတ္ရလြယ္ေအာင္ သူ႕ဘက္ကဖတ္လို႕ရတဲ႕ဘက္ဦးတည္ျပီး ေပးရပါမယ္။

၄။ ကဒ္ကို ကိုင္တြယ္ရာမွာ လက္ႏွစ္ဘက္ကိုသံုးရပါတယ္။ လက္ေမာင္းကို ကို္ယ္နဲ႕ကပ္ထားရပါမယ္။

၅။ ကဒ္ဖလွယ္တဲ႔အခ်ိန္မွာ တစ္ျပိဳင္တည္းဆိုသလို ဦးေခါင္းကို အနည္းငယ္ညႊတ္ျပီး အရိုအေသေပးျခင္း ကိုလည္း ေမ့လို႔မျဖစ္ပါဘူး။

၆။ တစ္ဘက္လူရဲ႕ နံမည္ကဒ္ကို ခ်က္ခ်င္းအိတ္ထဲထည္႕သိမ္းျခင္း၊ ကဒ္ေပၚတြင္ တစ္စံုတစ္ရာေရးမွတ္ျခင္းမ်ိဳးမလုပ္သင့္ပါဘူး။

၇။ နံမည္ကိုဘယ္လိုဖတ္ရမွန္းမေသခ်ာရင္၊ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ဖတ္ႀကည့္တာမ်ိဳးမလုပ္ရပါဘူး၊ ဘယ္လိုဖတ္ရမလဲ ၊ ဘယ္လိုအသံထြက္ရမလဲဆိုတာကိုအရင္ေမးသင့္ပါတယ္။

၈။ နံမည္ကဒ္ထည့္တဲ႕ သီးသန္႔အိတ္ကို မျဖစ္မေနသံုးစြဲရပါမယ္။

၉။ရာထူးငယ္သူက နံမည္ကဒ္ကိုအရင္ေပးရပါမယ္။ အကယ္၍ ကိုယ့္ထက္ရာထူးႀကီးသူက အရင္ထုတ္ေပးလိုက္ရတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးေရာက္ခဲ့ရင္ “ေနာက္က်သြားတဲ့အတြက္ ခြင့္လႊတ္ပါ” လို႕ေတာင္းပန္စကားနဲ႕ ေပးကမ္းရပါတယ္။

၁၀။ တစ္ဘက္လူရဲ႕နံမည္ကဒ္ကို ခ်က္ခ်င္းမသိမ္းရပါဘူး။ ကိုယ့္ရဲ႕ကဒ္ထည့္တဲ႕အိတ္အေပၚမွာတင္ျပီးစားပဲြေပၚမွာထားရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ျပန္တဲ့အခ်ိန္ ေမ့ျပီးမထားခဲ့မိဘို႕လည္းအေရးႀကီးပါတယ္။

အထက္ပါအခ်က္ေတြကိုဖတ္ျပီး ေတာ္ေတာ္ အေသးစိတ္ႏိုင္ သလို တကယ္လုပ္ဘို႕လည္းခက္တယ္လို႕
ေတြးႀကမွာပါပဲေနာ္။  ဟုတ္ပါတယ္။ဂ်ပန္လူမ်ိဳးတိုင္းလိုလို ဒီအခ်က္အားလံုးကိုသိတယ္လို႔လည္း
 မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ဒီလို နံမည္ကဒ္လဲလွယ္တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႕ ပတ္သက္သူမဟုတ္ရင္ ၊ ဒါမွမဟုတ္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသားလူငယ္လူရြယ္မ်ား ဆိုရင္လည္း ဒါေတြအားလံုးကိုမသိႏုိင္ပါဘူး။ သိေပမယ့္လည္း အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာ ဒီအခ်က္အားလံုးနဲ႕ကိုက္ညီေအာင္ လွဳပ္ရွားဘို႕ အခက္အခဲရွိပါတယ္။ ဒါေႀကာင့္ အလုပ္စ၀င္မယ့္ သူေတြကို ဒီလို business manner လို႔ေခၚတဲ့ “စီးပါြးေရး နဲ႕ အလုပ္အကို္င္ အတြက္ ျပဳမူေျပာဆိုပံု ”ေတြကို ကုမၸဏီႀကီးမ်ား လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားက အလုပ္၀င္ကာစမွာ ၀န္ထမ္းေတြကို အခ်ိန္ယူျပီးသင္ေပးပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း မိမိကိုယ္တုိင္၊ ေလ့လာေလ့က်င့္ႀကပါတယ္။
တကယ္လို႔ ဂ်ပန္လူမိိ်ဳးေတြနဲ႔ အလုပ္လုပ္တဲ့ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္က ဒါေတြကိုသိနားလည္ျပီး ပံုစံက်ေနတယ္ဆိုရင္ စီးပါြးေရးလုပ္ရတာ၊ အလုပ္လုပ္ရတာ ပိုမိုျပီး အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။ အလုပ္တစ္ခုအတြက္ ပထမဦးဆံုးစေတြ႔ခ်ိန္မွာ လုပ္ရတဲ့ သမရိုးက် အျပဳအမူေလးတစ္ခုက ေရွ႕ဆက္ျပီး အလုပ္လုပ္သြားဘုိ႔အတြက္ အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳမယ္လို႕ထင္ပါတယ္။ “First Impression is Last Impression” ဆိုသလိုေပါ႔။

ေအာက္ပါေနရာမ်ားမွ ဓါတ္ပံုမ်ားကို ကူးယူထားပါတယ္။ 
http://www.greensun.jp/manner-meisi.html
http://allabout.co.jp/gs/businessmanner/closeup/CU20070228A/

5 comments:

ေရႊျပည္သူ said...

“ဟာဂ်ိမဲ့မာရွိတက္” အစ္မေရ... (အစ္မနဲ႔က အခုမွ သိတာမဟုတ္ေပမယ့္ ႏႈတ္ဆက္ၾကည့္တာ း)

ဟုတ္တယ္ေနာ္ အစ္မ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြ စည္းစနစ္က်တာကို ညီမသိပ္သေဘာက်တာပဲ။ ကတ္ေပးတဲ့အခါ ျပိဳင္တူေပးမိရင္ ကိုးရို႕ကားယားျဖစ္မွာ ဆိုးလို႔ ဘယ္ညာခြဲထားတာက အစ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းပါတယ္။ တျခားႏိုင္ငံက အျပဳအမူေတြျဖစ္ေပမယ့္ အတုယူစရာရွိရင္ ယူၾကရမွာပါပဲ။

အစ္မပို႔စ္ေလးေတြက အဖိုးတန္ၿပီး အျမဲတမ္းဗဟုသုတလည္း တိုးေစလို႔ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ အစ္မ။

ကိုမ်ဳိး said...

မဂၤလာပါ ..

က်ေနာ္ရဲ႕ ညီမ၀မ္းကြဲ တစ္ေယာက္ ဂ်ပန္ကို လည္လည္သြားဘို႕ ရွိေနတာနဲ႕ အေတာ္ပဲ။ အရမ္းကို တန္ဖိုးၾကီးမားတဲ့ ပို႕စ္ေလးပါ ဗ်ာ.. ဂ်ပန္လူမ်ဳိးေတြ အေသးစိတ္ကေလးက အစ သတိထား ဆက္ဆံၾကတာ ဂုဏ္ယူစရာပါ။
ျမန္မာျပည္ကေန blog ေတြ အလြယ္တကူ ဖတ္လို႕မရ ျဖစ္ခဲ့ရင္ copy လုပ္ျပီး ညီမေလး ဆီ ဒီဆုိဒ္က ပုိ႕စ္ေလးေတြ ေပးလိုက္ခ်င္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ... ခြင့္ျပဳေပးပါေနာ္...

ခင္မင္စြာျဖင့္
ကိုမ်ဳိး

သိဂၤါေက်ာ္ said...

ဗဟုသုတရပါတယ္ အစ္မေရ.. ဂ်ပန္ေတြက ေတာ္ေတာ္ စည္းစနစ္က်တဲ့ လူမ်ိဳးေတြပါပဲ။ ျပီးေတာ့ တစ္မ်ိဳးပဲ...။

ခေရညိဳ said...

တစ္ရြာေနတစ္ပုဒ္ဆန္း
တစ္ေက်ာင္းေန တစ္ဂါထာ ေပါ့
ဗဟုသုတ ရတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးပါ

ေန႕အိပ္မက္ said...

ရႈပ္လိုက္တာေနာ္.. ေပးခ်င္တဲ႕သူအရင္ေပး တစ္ေယာက္ယူျပီးမွ ေနာက္တစ္ေယာက္က ထုတ္ေပး ျပီးတာပဲဟာကို.. ဂ်ပန္ေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ကုိၾကိဳက္ေပမဲ႕ အဲလိုအေသးစိတ္လြန္းရင္ သိပ္စိတ္မရွည္ခ်င္ဘူး :P ေရေႏြးၾကမ္းပြဲဆုိ ပုိဆုိး...

ေရးေပးတာေတာ႕ ေက်းဇူးေနာ္မမ... ဂ်ပန္ေတြမွ အေလ႕အထ တအားမ်ားတာသိေပမဲ႕ ဒီလိပ္စာကတ္ကိစၥေတာ႕ ခုမွသိတာ. ေက်းဇူး :)